Boys And Girls

Saturday 14 July 2012

Aku & Sesuatu. No, Lesung Batu.

Assalamualaikum semua!


Tak payah intro. Tak payah, tak payah. Takde idea. Hari ni aku nak cerita pasal lesung batu. Korang tau apa tu lesung batu? Tau? Haaa.. apa dia? Tumbuk padi? No.. itu lesung kaki. HAHA. Lesung batu ataupun nama orang putihnya mortar and pestle ni biasanya orang dok guna buat sambal tu laa.. haaa.. aku nak beritahu ni. Hidup aku ada kaitan dengan lesung batu. Nak tau apa dia? Cekidaut!


Okey, korang tau kan, aku ni memang suka makan? So, aku suka sambal la. HAHA. Sambal apa pun, bagi la. Korang takkan menyesal punya. Aku bedal je. Muahahaha. Pastikan ianya halal dan makanan yang baik. Teehee.. Itu baru satu, kan?


Dua, orang selalu panggil lesung pipit aku ni lesung batu. Lesung pipit ke lesung pipi? Mana mana pun boleh, kan? Sama jugak, dimples gak kan. Muahahahah. So, aku gunakan lesung pipit la eh? Korang tau tak lesung pipit ni merupakan salah satu kecacatan? Kuno la budak RNRK ni. Orang dah lama tau laaa.. Boo! Biar laa! Aku nak story gak. Tapi, kecacatan ni dianggap sebagai simbol kecomelan, kecantikan and daya penarik. Muahahahaha.. ehem, ehem!


A dimple is a small natural indentation in the flesh on a part of the human body, most notably in the cheek or on the chin. 
Sumber, Wikipedia. 
Itu nak bagitau apa tu lesung pipit and tang mana biasanya lesung pipit tu ada. Korang tau la kan, dekat pipi atau dagu.


 Dimples may appear and disappear over an extended period.[2] Dimples may play a role in sexual selection.[3] Some cultures, for example Asian and Indo-ethnic sub-groups, prefer dimples as a sign of attractiveness and veracity.[4] Dimples may be genetically inherited and have been called a simple dominant trait. - Wikipedia.

Ini, dia punya penerangan yang macam aku cakap dekat atas tu. Bagi orang Asia, lesung pipit tu buatkan someone nampak manis and cute. Ehem, ehem! Puahahahaha.. xP Lesung pipit ni jugak biasanya diwarisi. Kalau korang kahwin dengan someone yang ada lesung pipit, kebarangkalian untuk anak korang ada lesung pipit adalah 20 hingga 50%. Tak ke tinggi tu? So, apa lagi? Kalau korang takde lesung pipit tapi nak anak korang ada lesung pipit, kahwin la dengan sesiapa yang bawak genetik lesung pipit yang dominan. Ya Allah. Lupa betul. Tapi aku rasa aku ni dominan la kan? Sebab aku yang bawak. Hahaha.. mesti Cikgu Mimi marah sebab aku dah lupa pasal ni. Huwaaaa.. tolong ajar saya Biology sekali lagi!


Dimples may be caused by variations in the structure of the facial muscle known as zygomaticus major. Specifically, the presence of a double or bifid zygomaticus major muscle may explain the formation of cheek dimples.[4] This bifid variation of the muscle originates as a single structure from the zygomatic bone. As it travels anteriorly, it then divides with a superior bundle that inserts in the typical position above the corner of the mouth. An inferior bundle inserts below the corner of the mouth. - Credit : Wikipedia.

Lesung pipit ni terjadi sebab adanya variasi  dalam otot muka yang dikenali sebagai zygomaticus major. Kecacatan variasi ni terjadi disebabkan otot yang sepatutnya ada satu atau tunggal terbahagi dua atau terpecah dua. And lagi satu sebab, otot zygomatics lebih pendek daripada panjang asalnya and disebabkan tu, terbentuk la lekuk dekat pipi.


So, aku adalah salah sorang daripada pemilik dimples. Kiri kanan pipi aku. Syukur.. hehehe.. orang lebih senang ingat aku sebab lesung pipit aku. Boleh la dikatakan sebelah kiri lebih dalam dari sebelah kanan. Disebabkan lesung pipit aku yang dalam and jarang kawan kawan aku ada lesung pipit, kawan kawan aku suka label kan lesung pipit aku as "lesung batu". Nak pinjam buat tumbuk cili kononnya. Cehh! Nasib baik bukan batu giling ke, steamroll ke.. haha. Kalau tak, dah kena lenyek dah korang! Bhahahahaa! :P


Okey laa.. malas nak taip dah. Huwaaaa.. jom tidur. Esok nak jenjalan lagi. Oh, by the way, doakan aku dapat kerja ya bulan puasa ni! Khas sebulan. Sebab aku nak tambah duit raya. Please.. doakan ya! Seminggu je lagi Ramadhan Mubarak menjelang. Semoga Ramadhan ni lebih bermakna. InsyaAllah. Okey la! Assalamualaikum again. :) 

*****Takdak gambaq! AHAAA! Haii.. sejak akhir akhir ni aku suka sangat cakap loghat utara. Eh, hari tu aku nak belajar loghat utara, lepas tu aku punya bijak cakap 'bahasa utara'. Kan dah kena tegur. HAHA.. Aku nak belajar loghat utara ni sebab aku suka kat Anwar Hadi. HAHA. Gatal. Tak, tak. Gurau je. Tapi memang betul pun. Berani mati mengaku sebab takde sape pun nak baca blog ni. HAHA. Sorry Anwar, sebab guna nama anda. Sobs.. hehe.. :P Nak belajar dialek Perak *macam Usop Wilcha tu or the other one*, hubungi saya! Tiada yuran seumur hidup! Hahaha. Gurau je! Selamat malam semua. Mimpi indah. <3

No comments: